maandag 2 februari 2015

zelf kinetisch zand maken.


Ik hou ervan om te experimenteren met materialen voor de kinderen. Onze kinderen houden ervan om met zand te spelen. Helaas is de winter daarvoor niet geschikt. Maar tegenwoordig heb je verschillende vormen van zand voor binnen. Maar deze zijn in de winkel behoorlijk prijzig. Maar je kunt dit kinetisch zand ook zelf maken en dat is wat ik voor de kinderen gedaan heb.

Hiervoor heb je het volgende nodig:
- 5 kopjes zand;
- 3 kopjes maizena;
- 1 kopje babyolie ( ik heb hiervoor het eigen merk van kruidvat gebruikt);
- Eventueel wat water om de structuur te verbeteren, plakkerig maken.

Ik heb eerst het zand en de maizena goed door elkaar gemixt. Daarna heb ik de babyolie toegevoegd. Ook dit heb ik goed gemixt, met de handen. Ik had nog niet de goede plakkerige structuur die je verwacht van kinetisch zand. Daarom heb ik nog wat olie en uiteindelijk ook nog water toegevoegd. Bij het mixen van de ingrediënten kunnen de kinderen natuurlijk ook goed meehelpen. Dat vinden ze vaak erg leuk.

Na het mixen Is het natuurlijk tijd om lekker te spelen. Onze oudste pakte meteen zijn werkvoertuigen en ging muren bouwen.


Onze dochter ging meer experimenteren. Voelen, kneden, in vormpjes doen.



Ze hebben zich er een hele tijd mee vermaakt.
Vanmorgen heeft onze dochter er weer mee gespeeld. Toen wilde ze er auto 's bij. Ze ging 1 van de auto 's begraven. Ook nu weer een hele tijd gespeeld.



Nog meer speelideeën:
- Verschillende poppetjes;
- Vormpjes om taartjes te bakken of te bouwen;
- Kleivormplesom afdrukken te maken in het zand of om figuren uit te steken;
- Auto 's om wegen te bouwen en te rijden;
- Schepjes en lepels.
- Serviesje om een theekransje te houden;
- Als ouder kun je ook voorwerpen begraven in het zand, de kinderen moeten dit dan opzoeken, Hier is ook goed een sorteerspel van te maken. B.v. Met gekleurde knopen. Zoek de knopen en leg ze op het goede kleur papier. Leren en spelen in 1.

Opruimen is ook vrij gemakkelijk. Veger en blik of stofzuiger en de rommel is weer weg. De auto 's heb ik schoongespoeld onder de kraan en daarna op een stukje keukenrol laten drogen.

Ik wens de kinderen veel speelplezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten