maandag 12 januari 2015

Spelen met sneeuwklei

Vorige week was ik op pinterest ideeën aan het zoeken om ons huis in winterse sferen te brengen (al past herfstdecoratie meer). Ik kwam toen een pin tegen met sneeuwklei. Ik werd enthousiast en heb het gemaakt voor mijn dochter. Zij houdt echt van kliederen  en experimenteren met materialen. Ideaal dus voor haar.
Het eerste recept dat ik probeerde was met maizena, bakpoeder en water. Je moest dit door elkaar doen en dan koken. Het mislukte totaal het werd een plakkerige en slijmerige massa.

Ik ben toen verder gaan zoeken en vond nog een recept met maizena en olie. De verhouding was 1 kopje maizena en ongeveer 1/3 kopje olie. Ik heb er uiteindelijk nog wat maizena bijgedaan omdat het te plakkerig werd.

Toen kon het spelen beginnen. Ze heeft zich er prima mee vermaakt. Ze maakte een hoge sneeuwberg en daarna trok ze het weer uit elkaar. Ook sloeg ze de stukjes plat. Ik heb nog geprobeert om haar te leren bolletjes te maken voor een sneeuwpop. Ze drukte veel te hard en dan druk je het zo plat. De klei is niet heel stevig. Het voelt aan als warme sneeuw en het maakt ook dat knisperende geluid.

Schoonmaken is redelijk gemakkelijk. Het plakt wel wat vast aan de tafel/onderlegger, maar  de grote stukken pak je zo weg en wat nog blijft zitten veeg je weg met een nat doekje. Ik bewaar het in een afgesloten bakje zodat ze er nog eens mee kan spelen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten