woensdag 3 juni 2015

kamperen met jonge kinderen



Over een aantal weken is het alweer zover, dan barst de zomervakantie weer los. Voor velen het moment om er eens even lekker tussenuit te gaan, vaak naar het buitenland.
Zo gaan wij dit jaar voor de 3e keer met de kinderen kamperen. We gaan 2 weken naar Oostenrijk, Karinthiƫ. Hier kijken we erg naar uit. We gaan naar dezelfde camping als vorig jaar. Dit was een kleine, leuke en nette camping, aan een meer. Er was vertier genoeg voor de kinderen. Wij houden niet zo van een uitgebreid animatieteam of een camping met een waterspeelparadijs. Wij gaan liever voor iets rustiger.
Toch is het wel een hele onderneming om te gaan kamperen met de kinderen. Je moet veel spullen meenemen en de kinderen moeten zich ook thuis voelen om in de tent en op de camping. Dat laatste weten we dat dat wel goed gaat komen.
Hieronder deel ik wat praktische tips voor het kamperen met jonge kinderen.
  •  Ikea heeft hele handige bakjes in verschillende grootte met een rits in de bodem. Het voordeel van die rits is dat je ze in kunt klappen. Ze nemen dus erg weinig ruimte in. Verder zijn ze erg handig voor het opruimen van speelgoed, kleine prullen, kruiden, bestek, etc. Bij de liddl kocht ik laatst ook 2 inklapbare opbergers. Deze komen in de slaaptent van de kinderen voor de knuffels, het speelgoed en hun boekjes. Zo hou je de tent opgeruimd.



  • Wij nemen weinig speelgoed mee. Onze ervaring is dat er weinig mee gespeeld wordt. Wij nemen speelgoed mee dat klein is om mee te nemen. Dat is gemakkelijk op te bergen en meer dan genoeg om mee te spelen. Verder nemen we boekjes en kleurboeken mee. Er gaat ook altijd iets nieuws mee voor de kinderen. Daar vermaken ze zich over het algemeen goed mee. Dit jaar gaan ook hun stepjes mee, dan kunnen ze af en toe hun energie kwijt.
  • Een mini DVD-speler. Ik was hier eigenlijk geen voorstander van. Ik wil niet dat de kinderen de hele weg naar een scherm zitten te kijken. Vorig jaar hebben we een setje geleend en dat is goed bevallen. Ze hebben niet de hele rit gekeken, maar soms is het gewoon fijn om wat rust te hebben in de auto, voor ons, maar ook voor hen. Ook kunnen deze schermpjes gebruikt worden als het een keer regent en de kinderen even met hun ziel onder de arm lopen (wij hebben dit vorig jaar maar 1 keer gedaan).
  • Probeer de tent opgeruimd te houden. Zorg dat de spullen hun eigen plek krijgen. Borden, bestek, pannen, kruiden bij elkaar. Speelgoed in bakken in de slaaptenten van de kinderen. Ziplockzakken werken ook erg goed om spullen in te bewaren en te vervoeren.
  • Maak van de slaapplek voor de kinderen eigen en gezellig. Wij maakten van de slaaptent van onze zoon een "holletje." Dit deden we door veel "eigen" spullen mee te nemen, knuffels, speelgoed, eigen deken, zaklamp. Zo wordt het slapen leuk en vertrouwd.
  • Vorig jaar kocht ik bij de ikea 2 metalen dienbladen. Deze verfde ik met krijtbordverf. Deze had ik meegenomen voor in de auto. Dan konden ze er lekker op spelen en kleuren met krijt in de auto. Uiteindelijk lukte het in de auto niet zo goed omdat het te zwaar was op schoot. Maar in de tent hebben we er veel plezier van gehad. Ze gebruikten het vooral om op te spelen en kleuren in de tent. Dan hoefde dat niet op de zachte grond, maar hadden ze een harde ondergrond. Daar hebben ze veel plezier van gehad.

  • Voor onderweg had ik voor beide kinderen een kleine koeltas gevuld met speelgoed en boekjes. Wat ik hierin gedaan heb deel ik later nog met jullie. Ik heb veel inspiratie opgedaan op pinterest. In de tent werden deze spullen ook gebruikt en ook weer in opgeruimd. Ook tijdens de overnachting in het hotel waren deze tasjes handig. Toch even wat vermaak op de kamer, maar ook zo weer bij elkaar gezocht.

  • Buiten speelgoed. Wij hebben een gooi- en vangspel, een bal is ook altijd leuk. Samen ben je dan lekker actief bezig. Ballonnen en een badmintonracket zijn ook leuk speelgoed. Wie kan het langste de bal hoog houden. Bij de Albert Heyn kocht ik ook boksballonnen, ook leuk voor een tijdje vermaak.

  • Fleecedekens voor extra warmte onderweg en in de tent. Onze kinderen vinden het heerlijk om in de auto, als het wat frisser is, een deken over te hebben. Ook in de tent, als de nachten wat killer zijn is dit handig.
  • Stoelverhogers gebruik je veelal in de auto. Ze zijn echter ook erg handig om aan tafel te gebruiken. Kinderen zitten dan net wat hoger en over het algemeen goed aan tafel. Je hoeft hier dan geen extra materiaal voor mee te nemen.
  • Wij nemen de tablet ook mee. Niet om de social media bij te houden, dat doe ik niet in de vakantie. We nemen hem mee om te kijken wat voor weer het wordt, hoe we naar de toeristische plekken moeten rijden, hoe laat dingen open zijn, waar is de dichtsbijzijnde supermarkt. We gebruiken hem dus voor de praktische informatie.
  • Ook al ga je naar een warme bestemming, houdt ook rekening met slechter weer. Regenjassen, laarzen en een paraplu zijn onmisbaar. Wij hebben 2 jaar geleden in Zuid Frankrijk een evacuatie meegemaakt, wij waren blij dat we deze spullen mee hadden.
  • Wij wisselen een dag op de camping vaak af met een dagje weg. We kijken dan vooralnaar uitjes die voor ons leuk zijn, maar ook voor de kinderen. Een stad bekijken is voor ons wel leuk, maar voor de kinderen minder. We wisselen dit wat af. Vorig jaar was een ritje in de skilift al een hele belevenis, net als het boottochtje dat we hebben gemaakt. De kinderen hebben het hier nog steeds over. In een stad is vaak wel een speeltuin te vinden, zo wordt het voor de kinderen ook leuk.
  • Wij nemen als we een dagje weggaan meestal zelf broodjes en drinken mee. Onze ervaring is dat het lastig is om iets geschiktst te vinden om te lunchen. En kinderen vinden picknicken ook erg leuk. 
  • Een aantal jaren geleden kocht ik een klein speeltentje bij de ikea. Rond het huis hebben we er al veel plezier van gehad, maar tijdens de vakanties ook. Vooral onze zoon speelt hier graag met de auto 's in. Hij is plat op te vouwen dus ook vrij gemakkelijk mee te krijgen.
Ik wens iedereen een fijne en gezellige zomervakantie.

Hoe en waar gaan jullie vakantie vieren? Kamperen, een huisje of toch liever in een hotel? Naar het buitenland of toch lekker in Nederland?

2 opmerkingen:

  1. Als ik dit zie, dan moet ik direct denken aan alle leuke zomervakanties waarin ik met mijn ouders ging kamperen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heel goede tip van die dienbladen! Die ga ik meenemen als we naar NL gaan, dan moeten ze zich namelijk een heeele tijd vermaken in de auto.

    BeantwoordenVerwijderen