zaterdag 19 september 2015

Opblijven

Toen onze zoon werd geboren zag ik een beeld voor me van een klein jongentje die in zijn pyjama tv keek, op zijn knietjes bij de tafel. Dat leek me zo gezellig. En hiermee bedoel ik niet elke avond, maar één keer in de week. Ik heb het hier over opblijven. Iets wat ik vroeger als kind geweldig vond. In je pyjama nog even naar beneden, wat lekkers en tv kijken en natuurlijk lekker laat op bed. Als jongste en ook nog een beetje een nakomertje vond ik dat heel speciaal. Ik mocht ook een keer laat op bed, net als mijn zussen.

Onze zoon mag dit vanaf zijn vierde. Elke zaterdagavond mag hij opblijven. Hij moet eerst zijn pyjama aan en dan mag hij nog even naar beneden. Hij krijgt dan nog een beetje chips en een beetje drinken e  hij mag nog even tv kijken. Dit is één van de tradities in ons gezin. Een traditie die ik graag in stand houdt. Onze zoon vindt dit erg gezellig. Hij komt lekker bij één van ons op schoot, eet zijn lievelingschips (kaaschips) en heeft dikke lol om funniëst home video 's.

Onze dochter krijgt dit natuurlijk ook allemaal mee. Zij hoort dat haar grote broer mag "opblijven" en wil dit ook graag. Afgelopen oud en nieuw stond ze te springen in de kamer van blijdschap want zij mocht ook opblijven. Wat dit inhield wist ze niet, maar het leek haar geweldig. Een tijdje geleden had ze samen met haar broer pannenkoeken bij een buurmeisje gegeten. Ze had gehoord dat het buurmeisje en haar grote zus nog even beneden mochten blijven en tv kijken terwijl hun broertje op bed werd gelegd. Natuurlijk kwam ze thuis met de vraag of zij ook mocht opblijven. We konden het niet over ons hart verkrijgen om nee te zeggen. Ze mocht dus ook opblijven. Wat was ze blij, ze heeft nog nooit zo snel haar pyjama aangetrokken! Het was genieten om haar blij te zien, ze heeft de hele avond door de kamer gestuiterd van blijdschap.

Nog even en dan wordt ze 4, dan mag ze het ook. Iets waar ze het heel druk mee is en waar ze naar uitkijkt.

Het is een traditie die ik graag in ere houd!

Mogen jullie kinderen ook opblijven? Vanaf welke leeftijd? En hebben jullie nog tradities in jullie gezin die je graag in ere zou houden?

2 opmerkingen:

  1. Gezellig! En leuk als het iets bijzonders is. Hier is de vrijdagavond opblijf avond. Dit omdat ze zaterdags vrij zijn en we op zondag op tijd opstaan om naar de kerk te gaan. Ook heeft er 1 sport op vrijdagavond en de oudste vereniging, dus zijn ze dan ook al later thuis en dan na het douchen nog lekker op de bank, is inderdaad heerlijk. Zaterdag ochtend is dan de regel dat de tv 'pas' om 8 uur aan mag, uitslapers zijn het helaas niet echt. Zo blijven ze toch nog even in bed liggen als ze wakker zijn en meestal is dat wel langer dan 8 uur ;) Verdere tradities hebben we geloof ik niet, maar soms zijn dingen die voor ons gewoon zijn, voor logeetjes heel bijzonder :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben een paar jaar lang op vrijdagavond Buffy gekeken met alle kinderen. Dat was een hele leuke traditie. Naarmate de kinderen ouder worden is het lastiger om iets te vinden dat ze allemaal leuk vinden.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen