dinsdag 22 september 2015

Tradities

Tradities, ik hou ervan. Heerlijk veilig en vertrouwd. Thuis hadden wij vroeger ook wat vaste tradities en de herinneringen daaraan koester ik.

Op zondagmorgen gingen we altijd met het hele gezin naar de kerk. Als we dan thuiskwamen gingen we koffie drinken met een lekkere koek of wat anders lekkers. Daarna was het tijd voor de "borrel", we kregen wat drinken en er kwamen wat simpele borrelhapjes op tafel (chips, kaas, worst). Toen ik nog wat ouder was mocht ik 1 flesje shandy, zo stoer vond ik dat. De herinnering hieraan koester ik.

Op woensdagmiddag waren we altijd vrij. Dan waren er ook altijd leuke kinderprogramma's op de televisie. Ik weet nog goed dat we dan tv mochten kijken met een bakje chips. En later op de middag kregen we nog wat lekkers (twix, bounty, o.i.d.).

Ook gingen we elk jaar op vakantie naar dezelfde camping. "De Jagerstee" in Epe. Elk jaar weer. We zijn één keer naar een andere camping geweest, maar het jaar daarna toch weer naar "De Jagerstee". We zaten eerst in een stacaravan, maar later in een huisje. Ook toen mijn zussen niet meer meegingen, kwamen ze toch vaak nog even langs. Ik heb veel mooie herinneringen aan die vakanties. Volksdansen, elke avond een avondverhaaltje door het recreatieteam, toen ik ouder met het vakantievriendinnetje dat ik daar leerde kennen. We pasten vaak de vakanties op elkaar aan zodat we er tegelijk waren. Op school hoefde ik nooit te vertellen waar we geweest waren, iedereen wist dat al.
Helaas is het contact met mijn vakantievriendin verwaterd. Soms vraag ik me wel eens af hoe het met haar is.

Dit zijn een paar herinneringen van tradities die ik me uit mijn jeugd herinner. Ik koester ze, het zijn fijne herinneringen. Dit is ook de reden dat ik met mijn kinderen ook graag een aantal tradities wil opbouwen. Over één schreef ik al eerder, dat is het opblijven. Op zaterdagavond mag onze zoon altijd opblijven. Hij mag dan tv kijken en krijgt nog een beetje chips. Onze dochter mag dit straks ook als ze 4 wordt.

Afgelopen zondag was ook een middag waar ik, vooral in de wintermaanden, een traditie van wil maken. Het was niet erg mooi weer, dus we bleven lekker binnen deze middag. We deden spelletjes aan tafel, een beetje chips erbij en wat te drinken. Het was een erg gezellige middag, waarvan ik hoop dat er nog vele zullen volgen.

Ik hoop dat mijn kinderen later terug kunnen kijken op een fijne jeugd en dat ze zich deze tradities en gezellige momenten zullen herinneren!


2 opmerkingen:

  1. Ik heb die gewoonte ook overgenomen van thuis: bakje chips op de woensdagmiddag! Ik denk dat er hier wel meer tradities zijn van vroeger: de patat op zaterdag. Het voorlezen voor bedtijd.

    Leuke post!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je compliment Jedidja! Voorlezen voor bedtijd doen wij ook altijd. Nog even een gezellig moment samen voor het slapen gaan!

      Verwijderen