donderdag 18 februari 2016

De creativiteit van mijn kinderen


Op dit moment ben ik enorm aan het genieten van mijn kinderen. Ze zitten lekker in hun vel en zijn vooral ook erg leuk aan het spelen. Ze ontwikkelen zich momenteel in een razend tempo en zijn erg creatief in hun spel. Ze gebruiken materialen vaak op een hele andere manier dan waar het voor bedoeld is.

Mijn zoon kreeg bijvoorbeeld het spelletje "Jenga" voor zijn verjaardag. Het is een goedkopere versie van de action, maar daarom niet minder leuk. Het spelletje hebben we er nog nooit mee gedaan, maar hij gebruikt de blokjes wel om er flink mee te bouwen. Ik heb er dan ook meer blokjes bij gekocht zodat hij nog meer kan bouwen.

Allereerst heeft hij er een vrachtschip met een kade van gebouwd. Als vrachtschip gebruite hij een stuk van de hotwheels racebaan en de blokjes deden dienst als vracht. Dit naar aanleiding van een filmpje dat hij had gezien op you tube.



Nu staat er bij ons in huis een echte autowinkel.



Het is zo leuk wat hij bedenkt. Ook op school past hij zijn spel aan op het thema waar ze aan werken. Met kerst had hij een kerstbomenwinkel gebouwd van lego en op dit moment werken ze over de ruimte en nu bouwt hij raketten van lego en tekent hij wereldbollen.

In navolging van papa en mama gebruikt hij boeken als laptop. Vooral de kinderatlas die hij van Sinterklaas kreeg is daar zeer voor geschikt. Hij zoekt de landen op, vraagt van welk land de vlaggen zijn en doet alsof hij aan het typen is. Dochterlief doet dit inmiddels ook op haar eigen manier.


Ook gebruikt dochterlief de bakken voor onder het bed van de IKEA als bed of boot. Hij wordt dan op de bank gezet, volgestopt met kussens en knuffels en de reis kan beginnen! Ook doen ze wel een dienst als de voertuigen van de honden van Paw Patrol.

Verder speelt dochterlief graag met playmobil en met de barbies. Hele verhalen worden er gespeeld. Veel van wat ze meemaakt op school of thuis speelt ze na.

Vorige week wilde ze met de strijkkralen spelen. Ze begon met een vorm te vullen met kralen, maar al snel bedacht ze wat anders. De kraaltjes moesten in een bak, serviesje erbij en ze is er een hele tijd mee zoet geweest. En ik kreeg steeds overheerlijke, gekleurde kraaltjesthee.

Tot slot hebben ze soms ook wat beweging nodig. Helemaal als het buiten regenachtig is. Vooral na het eten gaat het helemaal los. Er worden dan hordenbanen aangelegd met al het materiaal wat maar voor handen is. Lege dozen, kussens, speelgoedbakken, enz. Ze rennendan heen en weer en hebben dikke lol.


Het is genieten van hoe ze hun fantasie gebruiken en hun creativiteit. Ik hoop dat ze dit nog lang volhouden, want dit is de manier waarop ze leren, waarop ze hun energie kwijt kunnen en hun fantasie gestimuleerd wordt. Soms moet ik hierin grenzen stellen, maar ik probeer ze hierin vooral ook vrij te laten! Kortom ik geniet!

























1 opmerking:

  1. Wat heerlijk dat ze zo fijn aan het spelen zijn! Ik kan me voorstellen dat je daar van geniet.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen