zaterdag 27 februari 2016

Journaling oftewel dagboek schrijven


Journaling, sinds een tijdje ben ik hiermee begonnen. Ik kwam op het idee toen ik om inspiratie op te doen aan het scrollen was op instagram. Hier kwam ik heeeeeel veel leuke dingen tegen voor mijn planner, maar ik kwam ook de term "journaling" tegen. Het betekend eigenlijk gewoon dat je een dagboek bijhoudt.

Maar journaling is meer dan "gewoon" een dagboek bijhouden. Het zorgt ervoor dat je dieper kijkt naar je gevoel, naar wat je bezighoudt, naar herinneringen. Ik schrijf vooral om dingen van mij af te schrijven. Dat heb ik altijd al prettig gevonden. Het geeft me inzicht in wat er gebeurt is en het laat me vaak op een andere manier kijken naar een gebeurtenis. Dat geeft weer een ander inzicht over wat er gebeurt is. Maar ik schrijf ook om herinneringen levend te houden.

Als kind hield ik van tijd tot tijd al dagboeken bij. Toen was dit vooral: "en toen gebeurde dit, en toen gebeurde dat". Nu ga ik dieper. Ik schrijf ook op wat er gebeurde, maar wat voor mij nu vooral belangrijk is ik schrijf ook over hoe ik mij op dat moment voelde. En is dat gevoel terecht. Soms krijg ik door het schrijven ineens een heel ander beeld van de situatie. Het zet voor mij de dingen even op een rijtje. Maar ik schrijf ook over andere onderwerpen zoals: mijn droom, leuke, moeilijke maar ook gekke gebeurtenissen, maar ook over het verleden, hoe was ik vroeger en op wat voor manier ben ik veranderd. Ik vind dit erg leuk om te doen. Ik hou ervan om terug te kijken en dan vooral naar de mooie momenten. Maar ik vind het ook leuk om vooruit te kijken, na te denken over wat er in de toekomst voor mij in het verschiet ligt. Ik kan me daarin echt laten gaan en een beetje doordraven. Heerlijk is dat!

Ik heb voor Sinterklaas het boek: "Hartschrift" van Coby Kremer gekregen.  Het onderschrift luidt: "Dichter bij je hart met pen en papier." Hierin staan allemaal opdrachten om over te schrijven. Het doel hiervan is om jezelf nog beter te leren kennen en dichter bij jezelf te komen. Het klinkt misschien een beetje zweverig, maar het zijn wel erg leuke opdrachten om te doen. Je schrijft steeds kleine stukjes, dus het hoeft ook niet veel tijd te kosten. bijvoorbeeld: "Wat heeft jou naam je te zeggen?" "Wat wilde je worden als kind en ben je dit uiteindelijk ook geworden?" "Met wie of wat vergelijk jij jezelf?"
Ik schrijf af en toe aan een opdracht en ik vind dat erg leuk om te doen. Het geeft me inzicht in wie ik ben en hoe ik over sommige dingen denk.
Hieronder de uitwerking van een van de opdrachten:
De opdracht was om de letters van je naam onder elkaar te zetten en bij elke letter een woord te bedenken dat bij je past. Voor mij was vooral de laatste letter erg lastig, maar het is gelukt!



Ik decoreer mijn schrijfsels ook. Dit doe ik met washitape, stickers of gewoon met gekleurde pennen. Ik probeer het wel rustig te houden, het is dus niet meer decoratie dan tekst, maar het maakt het boekje wel leuker om door te bladeren en terug te lezen.

Het schrijven heeft me het afgelopen jaar veel geholpen. Door de dingen van mij af te schrijven haal ik de dingen uit mijn hoofd en zet ze op papier. Het zorgt ervoor dat ik minder aan het malen ben en dus ook beter slaap.

Er wordt aangeraden om dagelijks te schrijven, maar dat doe ik niet. Ik pak mijn dagboek er af en toe eens bij, op een moment dat mijn hoofd vol zit. Als ik dan begin te schrijven merk ik dat mijn hoofd langzaam aan leger wordt en dat voelt goed. Het is zeker iets dat ik vol ga houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten