woensdag 25 februari 2015

De moestuintjes van de Albert Heyn

Je krijgt ze bij €15,00 aan boodschappen. De moestuintjes van de Albert Heyn. Ik vind dit een erg leuke actie. Het is natuurlijk ook een lokkertje voor de klanten en het stimuleert klanten om net dat ene (of zelfs meer) ding extra te kopen om aan de €15,00 te komen. Maar buiten dat vind ik het nog steeds een leuke actie.

Het leert kinderen waar hun voedsel vandaan komt. Ze verzorgen het en zien dat het daardoor gaat groeien. En wie weten willen ze wel proeven van iets wat ze zelf hebben gezaaid, verzorgd en zien groeien. En het is ook een leuke manier om samen met je kind bezig te zijn. Ook leren ze verschillende groenten herkennen.

Natuurlijk heeft de Albert Heyn hier ook een assortiment hulpmiddelen bij te koop. Het plateau op de foto bovenaan dit stukje kost €1,50. Ook is er een boekje te koop voor €0,49. Hier staat informatie in over de zaadjes en over het ontkiemen en groeien. En over het verzorgen en verpotten. Ook zit er een poster bij waarop de kinderen kunnen bijhouden hoe het plantje groeit en wanneer wat gebeurde. En er zitten stickers bij. Deze kunnen de kinderen op de poster plakken. Kortom. De kinderen worden echt betrokken bij het proces van de plantjes.




Samen met mijn zoon heb ik vanmiddag gezaaid. Een leuke bezigheid (alleen houdt hij niet van vieze handen dus met modder kliederen is er voor hem niet bij).

Wat zit er in de verpakking?
In de verpakking zit een tablet (dit wordt de aarde), een zaadmatje en een kaartje waarop staat wat het is en je kunt hierop schrijven wanneer het gezaaid is, wanneer het ontkiemd is en wanneer je het hebt verpot. En de verpakking is ook meteen de gebruiksaanwijzing.



Hoe werkt het?
Je doet het tablet op een schoteltje of in een bakje. Hier schenk je wat water bij (ongeveer 50 ml). Het tablet neemt het water op en daardoor groeit het en wordt het aarde. Dit wilde zoonlief best doen. Hij deed dit heel voorzichtig.


Hierna vul je het bijgeleverde potje tot ongeveer 1/3 met aarde. Dit was mijn werk want meneer wilde geen vieze handen.


Daarna mag het zaadmatje erop. Hier kon ik zoonlief wel weer voor porren. Met veel liefde werd het matje op de aarde gelegd.


Tot slot nog een laagje aarde over het zaadmatje. En klaar is kees. Nu nog het kaartje schrijven en in het potje doen.


Tot slot hebben we samen de potjes in de houder gezet. Ook weer een leuke activiteit om hem de groenten te leren. De meesten wist hij al, maar sommigen waren ook onbekend. Het was leuk en gezellig om op deze manier met hem bezig te gaan.


Nu maar hopen dat het goed gaat groeien. Ik hou jullie op de hoogte!

3 opmerkingen:

  1. Oh wat leuk! Ik wist wel dat de actie inmiddels liep, maar wat het nou precies allemaal was, daar had ik geen idee van. Leuk om te zien hoe je dit samen met je zoon hebt gedaan. Ik ga eens kijken of ik dit ook in mijn klas kan doen. Zou leuk zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een leuk idee. Ik vraag mij alleen af of de actie niet te vroeg begonnen is. De meeste plantjes mogen pas na de Ijsheiligen naar buiten, dus wat gebeurt er in tussentijd? Of zijn deze zaadjes zo gemanipuleerd dat ze geen grote planten worden? Het zijn gewoon praktische vragen, die ik mij als moestuinier stel. Ik hoop dat je zoon en jijzelf wel genieten van de pracht van het ontkiemen van zaadjes! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om je heel eerlijk te zijn weet ik dat ook niet. Ik vond het idee vooral erg leuk maar ik heb niet zo veel verstand van tuinieren. Maar goed dat je die vragen hebt, ik zal eens rond gaan snuffelen of ik de antwoorden kan vinden.

      Verwijderen